Carl Larsson, Bullerbyn i IKEA reprezentują podobną estetykę. Estetyka ta wywodzi się ze sposobu ozdabiania domów na skandynawskiej wsi. Tam znajdują się źródła obrazowania, które stworzyło to co nazywamy skandynawskim designem. Malarzem, który świadomie czerpał z wiejskich tradycji Szwecji, tworząc swoje obrazy był Carl Larsson:
Malarz codzienności
Inspiracją dla prac Carla Larssona było życie codzienne jego rodziny i otoczenia. Wielkim marzeniem Larssona było stworzenie dobrego, szczęśliwego domu. Sam miał trudne dzieciństwo, jego stałymi towarzyszami dziecięcych zabaw był głód i choroby. Wychował się jak sam to opisywał w swojej biografii – w piekle na ziemi. Był jednak człowiekiem, którego ciężkie doświadczenia nie złamały lecz sprawiły, że potrafił docenić i czerpać radość z powodzenia, które w późniejszych latach stało się jego udziałem. Widać to na każdym jego obrazie, jak cieszy się z towarzystwa bliskich mu osób i z czułością portretuje swoją żonę i dzieci. Larsson był tez dobrym gospodarzem. W obrazach, na których przedstawia prace polowe, hodowlę krów i inne zajęcia typowe dla życia na wsi widać perspektywę zadowolonego ekonoma, który dobrze pilnuje swoich spraw. Jego obrazy są piękną ilustracją świata szwedzkiej wsi XIX w.
We wnętrzach, które często są tematem obrazów, widać rękę jego żony, która miała największy wpływ na wystrój mieszkania umiejętnie łącząc tradycję, wymogi użyteczności i nowoczesność. I to właśnie Karin Larsson była właściwie prekursorem szwedzkiego designu jako:
Świadoma projektantka
Na obrazie poniżej można zobaczyć kwietnik (pod oknem), zaprojektowany przez Karin, który uznany był za nowatorski projekt.
Poniżej z kolei przykład łączenia różnych stylistyk (teraz to jest modny eklektyzm) – warto zwrócić uwagę na obraz pod oknem i zegar po lewej – to przedmioty z zupełnie innej bajki, a jednak świetnie się ze sobą komponują w tym otoczeniu.
Wpływ małżeństwa Larssonów na Astrid Lindgren
Malarstwo Larssona mogłoby z powodzeniem stanowić ilustrację do książek Astrid Lindgren, szczególnie do „Dzieci z Bullerbyn”. Niektóre sceny opisane w książce są jak literackie odpowiedniki obrazów Larsson na przykład obrazu „Łapanie raków (początek sezonu na raki)”
Inspiracją dla Bullerbyn było dzieciństwo Astrid Lingren, które spędziła w osadzie Sevedstorp położonej w szwedzkiej Smalandi. Klimat twórczości musi być zatem podobny do larssonowskiego ponieważ czerpie z podobnych miejsc i wiejskiej estetyki. Jednak Lingren też wprost przyznawała, że twórczość Larssona miała na nią ogromny wpływ. Zarówno Larssonowie jak i Lingren pokazują radość prostego życia w małych społecznościach. Duże znaczenie ma też dla nich kontakt z naturą. Sielski klimat, który tworzą kojarzy mi się ze spacerem przez pola pełne zbóż w słoneczny dzień, kiedy niebo jest niebieskie a łąki pachną gorącem i kwiatami. Ścieżka przez pola prowadzi do domu okolonego niskim, drewnianym płotem. Za płotem jest ogród, w którym czeka stół, przy którym można napić się zsiadłego mleka i zjeść prosty, smaczny posiłek zakończony deserem z owoców prosto z drzewa.
Dziś stół, przy którym siądziemy w ogrodzie może nawet charakterem przypominać stół z tego obrazka, bo IKEA, która również czerpie z tradycyjnego, szwedzkiego design to przecież:
Masowa produkcja
I tak tradycyjne, szwedzkie wzornictwo znalazło się pod strzechami wielu domów na całym świecie. Meble IKEA produkowane są dziś głównie w Chinach i Polsce (!), ale wciąż starają się zachowywać charakter rodem z domów szwedzkich, bogatych chłopów. Poniżej obraz kuchni Larssona – widać na nim proste formy dominujące w wyposażeniu wnętrz i wykorzystanie tkanin, które są znakiem rozpoznawczym IKEA. Lubię meble IKEA, ale jeszcze bardziej lubię malarstwo Larssona.